2011. febr. 28.

Thaiföld adatokkal I.


Amikor rábukkanunk a térképen, első pillantásra olyan érzésünk támadhat, hogy Thaiföld egy magyarországnyi méretű hely. Valóban aprónak látszik Kína, India közelében. Bevallom, én meglepődtem, amikor ráeszméltem, hogy valójában milyen adottságokkal rendelkezik a méretek területén.


Az első döbbentem az volt, amikor kiutazásunk előtt Húgom küldött egy kedvcsináló (mert amúgy nagyon kérettük magunkat, hogy útra keljünk…:DDD) összeállítást Phuket szigetéről. Ebben leírta, hogy Phuket 100 km2-rel kisebb mint a mi Balatonunk teljes vízfelülete és állandó lakosainak száma 300 ezer fő, mely a turista szezonban 1 millióra is duzzad a nyaralók létszámával.
Elképzeltem: egymillió ember (mennyi is az? nekem 10-15 fő már tömeg!), utak, házak, iskolák, templomok, nemzeti park, dzsungel. Még teszkó is. A Balatonon…
Jézus! – gondoltam – Hogy férnek el?!
Nosza, cupp a netre, kutatás a friss területi, népességi, gazdasági adatok után. Második meglepetés: Thaiföld népességéről csak közelítő adatok vannak (!), mert eddig még nem végeztek egzakt népszámlálást… (Nekem meg eszembe jutott a tavalyi  elő-népszámláló néni, aki olyan zavarban volt, hogy alig tudott a papírjára írkálni, amikor meglátogatott. Én meg bosszús voltam, hogy mi az, hogy MUSZÁJ őt beengednem az otthonomba?! És még indiszkrét kérdéseit is meg kell válaszolnom. Hol vannak a szuverenitás-jogaim?! Hol van a tulajdonomhoz, otthonom sértetlenségéhez való jogom?!)

Na, szóval Thaiföld. Később megértettem. Ha a thai ember nem akar válaszolni a kérdésedre, csak mosolyog. Bűbájosan. Úgy csinál, mint aki nem érti. Aztán beugrott: pár éve keringett az interneten egy körlevél a boldogsághoz vezető út buddhista jótanácsaival, köztük ezzel (legalább 20x megkaptam, úgyhogy kívülről tudom): „Ha olyan kérdést tesznek fel, amire nem akarsz válaszolni, mosolyogj kedvesen és kérdezd meg: ”miért akarod tudni?” Na, minden világos! Odament a népszámláló a thai asszonyhoz Chiang Mai-ban és feltette a nagy kérdést: „Hány gyermeked van?” Ő meg csak mosolygott és mosolygott…
Aztán megpróbálták besaccolni a gyermekek számát a kora és a társadalmi helyzete alapján. (Az előbbi teljesen meddő próbálkozás, mert a legtöbb thai asszony éppen úgy lehet 16, mint negyven éves. Hihetetlen, hogy mennyire kortalanok!) Szerintem nem volt több kérdés a népszámláló biztos részéről.
(Egyébként úgy döntöttem - mivel a buddhizmus és eszméi nagyon is közel állnak hozzám  :D – ki fogom próbálni ezt a módszert: amikor „élesben” eljön hozzám a népszámláló, csak mosolygok, és mosolygok majd…)

Visszatérve tehát, az adatok:
Népessége körülbelül 63 389 730 :D Ebből a fővárosban, Bankokban kb. 6 millióan laknak. Szóval, nem olyan „központosított” (értsd: Budapest-mániás) mint Magyarország. Úgy tűnik, a vidékiek vidéken is embernek érzik magukat, nem kell ahhoz a fővárosba költözniük.

Főbb városai: északon Chiang Mai, délen Songkhla, az ország középső vidékein Ayutthaya és Chonburi, észak-keleten Nakhon Ratchasima, Khon Kaen.
Területe: 513 ezer km2 (nagyjából Franciaország méretű). Hossza észak-déli irányban 1620 km, nyugat-keleti irányban 775 km. Ez utóbbi érdekes adat, mert ha nézed a térképen az „elefántocskát” (ahogy a thai-ok hívják hazájukat, mert szerintük elefántfejre emlékeztet a formája) látható, hogy az „ormány” azért sokkal keskenyebb, mint az északi rész. Szóval? Mi 775? Hát mi mennyi? (Az ormány a legkeskenyebb részén 16 km. Átláthatsz az ország egyik feléből a másikba, ha elég tiszta az idő :) )
Szomszédai: északon Laosz, nyugaton Mianmar, délen Malajzia, keleten Kambodzsa és a Thai-öböl, melynek elképesztően hosszan elnyúló partját a Dél-kínai-tenger mossa.

És a nyugati part? Az Andamán-tenger selymes vize szegélyezi, Phuket szigetét is az öleli körül.

Államformája (jaj, ezt imádom, még kimondani is!): királyság (Egy világ- és történelem-rekorder királlyal, akit imád a nép… - de erről majd máskor. Tudom, már régen megígértem… Már nagyon érik!)
Hivatalos nyelve a thai. Az angolt mindenhol értik és beszélik. Ha akarják…
Thaiföld legnagyobb bankjai: az ország központi bankja a Bank of Thailand,

A Bank of Thailand épülete

legnagyobb kereskedelmi bankjai a Bangkok Bank, a Siam Commercial Bank, Krung Thai Bank, Kasikorn Bank és a Thai Katonai Bank. Vannak persze nemzetközi bankok is, de nem érdekes, hogy a legnagyobb bankok között egy sincs benne? Lehet, hogy tudnak valamit, amit mi már régen elrontottunk…?
Hivatalos pénzneme a Bath, 1 Bath = 100 satang. És a papírpénzekről  - valamennyiről -  Őfelsége IX. Ráma király ifjúkori arcmása tekint reád.

(folyt.köv.)

Nincsenek megjegyzések: